پریفرم PET

همه چیز درباره پریفرم و قالب پریفرم PET

همه چیز درباره پریفرم و قالب پریفرم PET

پریفرم یک پلیمر ترموپلاستیک است که به دلیل شفافیت، استحکام و توانایی نگهداری محصولات غذایی، آرایشی-بهداشتی و دارویی بدون تغییر شکل یا نشت، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالب پریفرم‌ لوله‌های کوچک و آزمایشی هستند که از پلاستیک PET ساخته شده‌اند و به عنوان نقطه شروع برای ایجاد بطری‌ها و ظروف PET عمل می‌کنند. این پیش‌فرم‌ها، حرارت داده می‌شوند و سپس با استفاده از فرآیندی به نام قالب‌گیری ضربه‌ای-کششی به شکل نهایی در می‌آیند. پیشنهاد ما به شما قبل از شروع، مطالعه مقاله “ظروف صنعتی پلاستیکی در چه صنایعی کاربرد دارند؟” در سایت میلو پلاست است.

روش تولید و شرایط فرایند پلیمر PET

ما در زیر بصورت تخصصی و دقیق به بررسی روش تولید و شرایط فرایند قالب‌ پریفرم پرداخته‌ایم:

اطلاعات در زمینه قالب پریفرم PET

  • آماده‌سازی مواد:

رزین پت ذوب شده و از طریق فرآیند قالب‌گیری تزریقی به لوله‌های استوانه‌ای کوچک تبدیل می‌شود. این لوله‌ها، پریفرم‌های PET هستند.

  • قالب‌گیری تزریقی:

رزین PET با استفاده از ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی ذوب شده و به قالب‌های پریفرم تزریق می‌شود. این قالب‌ها دارای حفره‌هایی به شکل پریفرم هستند. پس از سرد شدن و جامد شدن پلاستیک مذاب، پریفرم‌ها از قالب خارج می‌شوند.

  • خنک کردن و تهویه:

پریفرم‌های تازه تشکیل شده، خنک می‌شوند و تحت فرآیند تهویه قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که برای فرآیند قالب‌گیری آماده هستند.

  • قالب‌گیری کششی:

در این مرحله پریفرم‌ها مجددا حرارت داده شده و در دستگاه‌های قالب‌گیری قرار می‌گیرند. از هوای پرفشار برای گسترش پریفرم‌ها به شکل نهایی بطری‌ها یا ظروف استفاده می‌شود. فرآیند قالب‌گیری ضربه‌ای-کششی ابعاد و خواص مکانیکی مورد نظر را برای ظروف فراهم می‌کند.

  • پیرایش و بازرسی:

بطری‌ها یا ظروف PET تازه تشکیل شده از نظر کیفیت و نقص بررسی می‌شوند. هر ماده اضافی که به عنوان فلاش شناخته می‌شود، به مرحله برش می‌رسد.

  • بسته بندی:

در نهایت، بطری‌ها یا ظروف پت، وارد مرحله بسته‌بندی و توزیع می‌شوند. شما می‌توانید در مقاله “7 کاربرد مهم ظروف پت در صنایع غذایی” با کاربرد این ظروف بصورت تخصصی آشنا شوید.

کاربرد قالب پریفرم

قالب پریفرم یک ابزار تخصصی است که در فرآیند قالب‌گیری تزریقی برای شکل دادن به رزین PET به صورت پریفرم استفاده می‌شود. این قالب‌ها برای ایجاد پریفرم‌های منسجم و دقیقی طراحی شده‌اند که در نهایت به بطری یا ظروف تبدیل می‌شوند. قالب از دو نیمه به نام سمت هسته و سمت حفره تشکیل شده است. هنگامی که رزین PET مذاب به داخل قالب تزریق می‌شود، شکل این حفره‌ها را به خود می‌گیرد و خنک می‌شود تا پریفرم را تشکیل دهد.

بطور خلاصه پریفرم‌های PET و قالب‌های پریفرم PET نقش حیاتی در تولید بطری‌ها و ظروف پلاستیکی دارند. فرآیند قالب‌گیری تزریقی، همراه با طراحی و ساخت قالب دقیق، برای ایجاد پریفرم‌های سازگار و با کیفیت بالا که نیازهای محصول نهایی را برآورده می‌کند، ضروری است. شما می‌توانید انواع ظروف آرایشی و بهداشتی، دارویی، صنایع غذایی و ظروف صنعتی پت را از سایت میلو پلاست بصورت آنلاین و با قیمت مقرون به صرفه خریداری کنید.

انواع قالب‌های پریفرم

هر یک از انواع قالب‌های پریفرم بر اساس محصول نهایی مورد نظر، طرح‌های خاصی دارند و معمولاً ابعاد، شکل، مواد و سایر عواملی را که بر کیفیت و عملکرد محصول نهایی تأثیر می‌گذارند، شامل می‌شوند. ما در زیر به بررسی هر یک از آنها پرداخته‌ایم:

انواع قالب‌های پریفرم

  • قالب با دهانه‌ی 18

از این قالب پریفرم می‌توان برای ساخت بطری‌ها یا ظروف پلاستیکی استفاده کرد. هر دهانه در قالب مربوط به یک پریفرم است. بعنوان مثال بطری 1 لیتری طرح اسلیم را می‌توان بوسیله این قالب تولید کرد.

  • قالب با دهانه‌ی 20

مشابه قالب با 18 دهانه، این قالب می‌تواند 20 پریفرم PET را به طور همزمان تولید کند. تعداد دهانه‌های قالب، تعیین‌کننده ظرفیت تولید در هر چرخه است.

  • قالب با دهانه‌ی 28

از این قالب می‌توان برای ایجاد 28 پریفرم PET در یک چرخه قالب‌گیری تزریقی استفاده کرد. طراحی قالب تضمین می‌کند که هر پریفرم به طور دقیق شکل می‌گیرد.

  • قالب با دهانه‌ی 30

یک قالب با 30 دهانه می‌تواند 30 پریفرم PET را به طور همزمان تولید کند. این پیش‌فرم‌ها را می‌توان بعداً برای تولید بطری‌ها یا ظروف استفاده کرد. بعنوان مثال بطری 250 سی سی پافیلی را می‌توان بوسیله این قالب تولید کرد.

  • قالب با دهانه‌ی 45

این نوع قالب می‌تواند 45 پریفرم PET را به طور همزمان ایجاد کند، و اغلب در فرآیندهای تولید با ظرفیت بالا برای افزایش راندمان تولید استفاده می‌شود.

  • قالب جار (مربا)

قالب جار به طور تخصصی برای نگهداری محصولات مختلف، مانند مربا و ترشی طراحی شده است. پیکربندی قالب متناسب با ابعاد و شکل یک جار شامل گردن، بدنه و پایه است. بعنوان مثال جار 150 سی سی استوانه‌ای، محصول این قالب است.

  • قالب صادراتی

از این نوع قالب پریفرم برای محصولات صادراتی استفاده می‌شود. قالب‌های مورد استفاده در این زمینه برای الزامات یا مقررات بسته‌بندی خاص طراحی می‌شوند.

  • قالب ادویه

از قالب ادویه برای ایجاد ظروف یا بسته‌بندی ادویه استفاده می‌شود. در طراحی این نوع قالب، ابعاد خاص مورد نیاز برای بسته‌بندی ادویه در نظر گرفته می‌شود، و ممکن است شامل یک دهانه کوچک برای توزیع ادویه باشد. شما می‌توانید انواع ظروف پت مخصوص ادویه را از سایت میلو پلاست بصورت آنلاین همین حالا خریداری کنید.

  • قالب مواد شوینده

این نوع قالب پریفرم برای نگهداری مواد شوینده مایع یا پودری طراحی شده است. شکل قالب احتمالاً دارای ویژگی‌هایی برای جابجایی و توزیع آسان محصول شوینده می‌باشد. بعنوان مثال بطری 1 لیتری مایع ظرفشویی و گالن 4 لیتری دسته‌دار طرح اوه در سایت میلو پلاست بوسیله این قالب تولید می‌شوند.

ملاحظات کلیدی برای قالب پریفرم

قالب پریفرم در زمینه تولید و بسته‌بندی، به محصولی اطلاق می‌شود که به صورت جزئی شکل می‌گیرد و  به عنوان پیش‌ساز محصول نهایی عمل می‌کند. بنابراین، ما در زیر بصورت مختصر به بررسی نکات مهم در مورد قالب پریفرم پرداخته‌ایم:

ملاحظات کلیدی برای قالب پریفرم

  • طراحی حفره

حفره‌های قالب پریفرم طوری طراحی شده‌اند که با شکل و ابعاد نهایی بطری‌های PET مورد نظر مطابقت داشته باشد. این شامل ملاحظاتی برای پوشش شکل بدنه است.

  • مواد و خنک‌کننده

انتخاب مواد قالب و کانال‌های خنک‌کننده برای اطمینان از  قابلیت خنک‌کنندگی و کیفیت پریفرم به شکل ثابت مهم است.

  • زمان چرخه

زمان چرخه قالب پریفرم، بر میزان تولید تأثیر می‌گذارد. به همین منظور سیستم‌های خنک‌کننده کارآمد و طراحی قالب مناسب به دستیابی زمان چرخه بصورت بهینه کمک می‌کنند.

  • مکانیسم تخلیه

پریفرم‌های PET باید بدون ایجاد آسیب از قالب خارج شوند. پین‌ها یا مکانیزم‌های تخلیه برای تسهیل این فرآیند طراحی شده‌اند.

  • دوام و نگهداری

قالب‌های پریفرم PET باید در برابر تنش‌های تکراری قالب‌گیری تزریقی مقاومت کنند. بنابراین، نگهداری منظم برای اطمینان از طول عمر و کیفیت قالب بسیار مهم است.

قیمت قالب پریفرم

قیمت قالب پریفرم بر اساس چندین عامل از جمله منطقه، اندازه، وزن، پیچیدگی طراحی، کمیت سفارش، استانداردهای کیفیت و استراتژی‌های قیمت گذاری تامین‌کنندگان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. سفارشات انبوه یا مقادیر بیشتر معمولاً به دلیل صرفه‌جویی در مقیاس، منجر به کاهش قیمت واحد می‌شود. علاوه بر این، پریفرم‌های تخصصی با طراحی سفارشی ممکن است قیمت متفاوتی نسبت به نمونه‌های استاندارد داشته باشند.

توصیه ما به شما برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز در زمینه قیمت، برقراری ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان یا تامین‌کنندگان پریفرم PET است، زیرا قیمت‌ها می‌تواند در طول زمان تغییر کند و از یک تامین‌کننده به دیگری متفاوت باشد.

جمع بندی

قالب پریفرم معمولاً مجموعه‌ای از ویژگی‌های طراحی را در بر می‌گیرد که برای فرآیندهای تولید کارآمد و سازگار بهینه هستند. این ویژگی‌ها اغلب شامل ابعاد دقیق حفره برای اطمینان از یکنواختی و دقت پریفرم‌ها، سیستم‌های دروازه‌ای تعریف شده برای تزریق رزین، کانال‌های خنک‌کننده برای تسهیل سرعت خنک‌کنندگی، جلوگیری از پیچیدگی، حذف آسان از طریق مکانیسم‌های بیرونی و بدون آسیب پریفرم‌ها هستند.

همچنین، پیشنهاد ما به شما برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله “بطری پلی اتیلن و یا بطری پت چیست؟ (کاربرد، ویژگی، نحوه تولید، مزایا)” در سایت میلو پلاست است.

دیدگاهتان را بنویسید