بطری های پلاستیکی

چاپ و لیبل‌گذاری روی بطری های پت

چاپ و لیبل گذاری روی بطری های پت

در دنیای پررقابت بطری‌ها که برای انواع محصولات غذایی، دارویی، صنعتی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برچسب‌هایی که روی بطری‌ها قرار می‌گیرند از اهمیت بالایی برخوردارند. لوگوی شرکت، تاریخ تولید و انقضا، بارکد محصول، اطلاعات و آدری کارخانه، مواد اولیه محتویات و بسیاری از موارد روی بطری پت نوشته می‌شود تا به آگاه‌سازی مشتریان کمک کند. به همین دلیل، روش های مختلفی برای چاپ اینگونه اطلاعات روی بطری پت وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که هریک مزایا و معایب خاص خود را داشته و  افزایش جذابیت بصری و در نتیجه فروش بیشتر را به‌دنبال دارد. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا شما را با انواع روش های چاپ روی بطری پت آشنا کنیم.

روش‌ های چاپ روی بطری پت

چاپ روی بطری پت برای انواع ظروف آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، دارویی و ظروف صنعتی رایج است. از این روش به‌‌منظور درج اطلاعاتی همچون نام برند، لوگوی شرکت، بارکد، تاریخ تولید و انقضا، آدرس کارخانه و قیمت محصول استفاده می‌شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با برخی از رایج‌ترین روش های چاپ روی بطری پت آشنا کنیم.

چاپ اسکرین

یکی از روش های چاپ روی بطری پت، چاپ اسکرین یا چاپ سیلک‌اسکرین است. در این روش، از یک صفحه توری یا مشبک برای انتقال جوهر به سطح بطری استفاده می‌شود؛ به عبارت دیگر، این روش چاپ ساده بوده و به مهارت ویژه‌ای نیاز ندارد. این روش برای طرح‌های ساده و یا تک‌رنگ مناسب است. چاپ اسکرین نسبتا ارزان‌قیمت بوده؛ بااین‌وجود، جزئیات ظریف را به‌خوبی به بطری انتقال نمی‌دهد. این اتفاق برای طرح‌هایی که جزئیات بیشتری دارند، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

چاپ فلکسوگرافی

دومین روشی که از آن تحت‌عنوان یکی دیگر از روش های چاپ روی بطری یاد می‌کنیم، فلکسوگرافی است. در این روش، از یک صفحه لاستیکی منعطف برای انتقال جوهر به سطح بطری استفاده می‌شود. چاپ فلکسوگرافی که به آن به‌اختصار فلکسو نیز می‌گویند، برای چاپ روی سطوح ناهموار مناسب بوده و از مزایای آن می‌توان به کیفیت بالای چاپ تصاویر، مقرون‌به‌صرفه‌بودن، سرعت بالا، حجم وسیع چاپ و سازگاری آن با محیط‌زیست اشاره کرد.

چاپ آفست

یکی از گران‌ترین روش های چاپ روی بطری پت، چاپ آفست است. در این روش، از صفحات فلزی برای انتقال جوهر به سطح بطری پت استفاده می‌شود. این روش برای طرح‌هایی با جزئیات زیاد که رنگ‌های متعددی دارند، مناسب است. از مزایای چاپ آفست می‌توان به جزئیات و وضوح بالای تصاویر، ماندگاری بالا در برابر خرایش و سایش و تیراژ بالا با قیمت مناسب اشاره کرد. از معایب این چاپ نیز می‌توان از محدودیت در چاپ طرح‌های پیچیده و سخت، چاپ روی بطری‌هایی با بدنه ناهموار، استفاده از مواد شیمیایی و تولید ضایعات بسیار نام برد. چاپ آفست برای ظروف دارویی و سایر بطری‌های پت کاربرد دارد.

چاپ دیجیتال

یکی دیگر از روش های چاپ روی بطری، چاپ دیجیتال است. در این روش، از یک چاپگر جوهرافشان برای چاپ مستقیم طرح روی سطح بطری استفاده می‌شود. در چاپ دیجیتال، ابتدا طرح مدنظر در کامپیوتر طراحی می‌شود و آن را به چاپگر می‌فرستند. با پاشیدن قطرات ریز جوهر روی سطح بطری توسط چاپگر، طرح را منتقل کرده و چاپ می‌کند. در نهایت نیز جوهر توسط نور خورشید و یا گرما خشک می‌شود. از مزایای چاپ دیجیتال می‌توان به کیفیت بالای چاپ تصاویر، سرعت بالای چاپ در حجم زیاد و چاپ طرح‌های متنوع مانند بارکدها، تاریخ انقضا و تاریخ تولید نام برد. این نوع چاپ برای سفارشات کم، مقرون‌به‌صرفه‌تر از چاپ آفست است. همچنین با محیط‌زیست سازگاری دارد.

چاپ لیبل

چاپ لیبل روی بطری پت

آخرین روشی که از آن تحت‌عنوان یکی دیگر از روش های چاپ روی بطری یاد می‌کنیم، چاپ لیبل یا برچسب است. لیبل گذاری بطری پت به این صورت است که ابتدا یک تصویر چاپی از جنس پلاستیک یا کاغذ می‌سازند و سپس آن را با استفاده از چسب، گرما و یا سایر روش‌ها روی بطری می‌چسبانند. از مزایای چاپ لیبل بطری می‌توان به افزایش اطلاعات مشتریان از برند به‌وسیله اطلاعات مدرّج روی آن، آگاهی از اطاعات محصول مانند دستورالعمل‌های استفاده، مواد تشکیل‌دهنده، تاریخ تولید و انقضا و تشخیص محصول اصل از تقلبی اشاره کرد.

طراحی لیبل بطری پت و به‌طور کلی فرآیند لیبل‌گذاری روی این بطری‌ها آسان است؛ اما ماندگاری کمی دارد. قیمت برچسب بطری به‌دلیل نیاز به تجهیزات و مواد اولیه کمتر، ضایعات کمتر در فرآیند تولید و سایر عوامل، ارزان‌تر از سایر روش‌های چاپ است. البته باید توجه داشت که طرح و ابعاد برچسب، مواد مورد استفاده در آن، روکش و حجم سفارش نیز در تعیین قیمت آن نقش دارد.

کدامیک از روش های چاپ روی بطری پت را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین روش برای چاپ روی بطری پت به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع طرح، میزان حجم سفارش، شکل بدنه بطری از نظر هموار یا ناهمواربودن، میزان ماندگاری و بودجه شما همه‌وهمه در شمار این عوامل به‌ حساب می‌آیند. برای مثال، برای طرح‌های ساده تا متوسط با رنگ‌های کم، چاپ سیلک‌اسکرین و چاپ فلکسو مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها هستند. همچنین برای طرح‌های پیچیده با رنگ‌های زیاد نیز چاپ آفست و دیجیتال بهترین گزینه به شمار می‌آیند. به‌علاوه، برای تیراژ کم چاپ دیجیتال و چاپ لیبل و برای تیراژ بالا چاپ فلکسو و اسکرین مناسبند. همچنین اگر بدنه بطری‌های پت صاف و هموار باشد، تمامی روش‌های چاپ با آن همخوانی دارد. اما درصورتی‌که پت بدنه‌ای ناهموار داشته باشد، چاپ فلکسو و اسکرین به‌دلیل انعطاف‌پذیری خود گزینه‌های ایده‌آلی به شمار می‌روند.

کلام آخر میلوپلاست درباره چاپ روی بطری پت

ما در این مقاله به معرفی روش های چاپ روی بطری پت پرداختیم و مزایا و معایب هرکدام را برشمردیم. همچنین گفتیم که تمامی روش‌های بالا برای تمامی ظروف صنایع غذایی، بطری‌های آرایشی و بهداشتی، پت‌های دارویی و ظروف صنعتی کاربرد دارند. سیلک‌اسکرین برای طرح‌های تکرنگ، ساده و با جزئیات کم مناسب بوده و ارزان‌قیمت است. فلکسوگرافی برای طراحی‌های با جزئیات متوسط مناسب بوده و به‌سرعت تولید می‌شود. روش آفست برای طرح‌های پیچیده با رنگ‌ها و جزئیات زیاد ایده‌آل است و ماندگاری و کیفیت بالایی دارد؛ اما گران‌ترین روش چاپ به حساب می‌آید. چاپ دیجیتال برای طرح‌های متنوع و تعداد سفارشات کم با سرعت بالا تولید می‌شود و چاپ لیبل نیز ارزان‌ترین روش چاپ بوده، اما ماندگاری کمی دارد.

در نهایت شما مشتریان عزیز باتوجه‌به نوع طرح، تیراژ، شکل بدنه بطری، میزان ماندگاری و بودجه می‌توانید بهترین روش چاپ متناسب با نیازتان را انتخاب کنید. برای دریافت مشاوره رایگان درباره انتخاب بهترین روش چاپ روی بطری پت با کارشناسان واحد فروش ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید